søndag den 1. juni 2014

Drengekort, pigekort eller babykort?

For nogen dage siden var der en artikel og en afstemning om kønsstereotypier 
indenfor scrapbooking på The Paper Crafting.
Som kønssociolog er det et tema, jeg er optaget af og har tænkt en del på. 
På samme måde som i butikker med børnetøj eller legesager er scrapbookingen
 meget lyserød for piger og lyseblå for drenge. Jeg er ikke specielt glad for 
nogen af de to farver, og jeg er meget imod den inddeling i kønsstereotypier, 
som børn udsættes for fra de er helt små.

Men altså, så ville jeg lave nogen babykort og købte et ark med digitale 
babybilleder på nettet. På flere af billederne var der både lyseblåt og lyserødt, 
så med artiklen fra The Paper Crafting i tankerne bestemte jeg, 
at jeg ville lave et kort med begge farverne, og at kortet så kunne
 være en slags unisex. Altså et kort som kunne bruges 
både til pigebabyer og drengebabyer.

Da jeg så gik igang, kunne jeg alligevel mærke, at jeg havde lidt modvilje imod 
at have for meget rosa på kortet, for det skulle jo kunne passe til en dreng. 
Jeg opdagede med andre ord, at jeg på en måde deler den der 
pigefarve/drengefarve-tænkning og blev rimelig forfærdet over mig selv. 
 Det føles jo næsten som om, at det at bruge lyserødt til en dreng 
ville kunne skade hans maskulinitet eller seksualitet.
Og det er virkelig ikke noget jeg står for...sådan egentlig.

Derfor har jeg tænkt at prøve, at lave mere unisex-kort for fremtiden. 
I hvert fald til børn. Jeg vil prøve at undgå lyserødt/-blåt 
(som jo uanset er to farver, jeg ikke er så optaget af) og hellere satse på andre farver.

Og så var det mit kort da:




Hvad synes I?

Er det et drengekort, et pigekort eller simpelthen bare et tuttenuttet babykort?

Jeg tager gerne imod indspil :-)


5 kommentarer:

  1. Åh, vad jag känner igen mej i ditt resonemang! Jag gör väldigt gärna kort i t ex ljusgrönt eller beige/brunt till nyfödda, om jag "får". För ofta vill ju beställaren HA ett kort i rosa eller ljusblått. Det bara är så, på något sätt.

    Det här kortet är sååå sött och gulligt och allting, men det rosa täcket tror jag gör att man gärna uppfattar det som ett flick-kort.

    Så "traditionella" är vi nog, många av oss, trots att vi inbillar oss att vi inte gör skillnad på små flickor och små pojkar... det är nästan pinsamt!

    TACK för att du inspirerar och funderar!

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  3. Kjempe lekkert kort! Unisex er helt greit og jeg er helt enig med deg ang bruk av farger og kjønn.

    SvarSlet
  4. Så artig og lese om dine tanker rundt dette temaet. Tror mange vegrer seg mer for å bruke rosa/lyserødt til gutter enn lyseblått til jenter.
    Det er et veldig flott kort du har laget, og personlig synes jeg det passer godt til både gutt og jente :)
    Ha en flott uke!

    Klem fra Marit

    SvarSlet
  5. Jeg er helt enig med Marit her, det er et super nuttet baykort, som går fint til begge køn, og forøvrigt er jeg helt enig med dig i dine tanker.
    Havde selv en kæmpe diskusion med min svigermor, da mine to ældste drenge var 3 og 5 år gamle, for til jul ønskede den ældste sig brændende et par knaldrøde træsko, og det eneste den lile ønskede sig var en af de gamle røde dukkevogne, og selvfølgelig skulle de da há deres største ønsker opfyldt, og sikke da et rama skrig det startede juleaften, og hvor jeg blev beskyldt for, at det var bare fordi jeg kun kunne lide piger, og ville gøre dem tøsede, men det prellede nu af som vand på en gås, og tænk jer, i dag er de begge voksne virile mænd, som begge har flere børn, ganske vist piger, men jeg tror nu ikke træskoene og dukkevognen havde noget med det at gøre, men de elskede bare deres gaver, og det var det som betød noget i min bog, og ikke hvilke farver de havde.

    SvarSlet